Pedagogisch partnership
Ouders kennen als geen ander hun eigen kind. Ouders zijn een bron van informatie voor de leerkrachten en begeleiders om de kinderen nog beter te begrijpen en te begeleiden. Hiervoor is intensief contact tussen ouders en de school nodig. Dit wordt met de term pedagogisch partnership aangeduid. Uit onderzoek blijkt dat pedagogisch partnership, in combinatie met keuzevrijheid bij kinderen, een zeer positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Ouders zijn als leden van de gemeenschap ook welkom in het onderwijs. Zowel om hun eigen kind verder te helpen als met hun expertise of passie bij te dragen aan onderwijs aan anderen. Natuurlijk spreken teamleden ouders erop aan als hun handelen het onderwijsproces dreigt te verstoren.
Medezeggenschapsraad
Sinds dit schooljaar (2023-2024) is de medezeggenschapsraad (MR) vernieuwd en bestaat uit 6 leden. Vanuit het team zijn Annemieke, Bart en Freek betrokken. De drie ouders die de MR zijn ingestemd zijn Anika Abbing (moeder van Noam uit stamgroep 1), Joost Klok (vader van Emma uit stamgroep 1 en Lysa uit stamgroep 2) en ondergetekende (moeder van Sigrid uit stamgroep 2 en Enora uit stamgroep 4). Als ouders hechten we natuurlijk aan het welzijn van onze kinderen, het onderwijs en de leerkrachten. Als MR proberen we dat te vertalen naar informatie en (zoals dat zo mooi wettelijk gezien heet) ‘georganiseerde tegenspraak’. Een klankbord of doorgeefluik vanuit de ouders naar het team en de directie, kun je zeggen. Daarnaast denken we ook graag mee tijdens overleggen.
De MR is te bereiken via het volgende mailadres: mr@dv.espritscholen.nl