Missie en visie
Missie
Op De Verwondering krijgen kinderen de ruimte om op te groeien en zich te ontwikkelen met vertrouwen in een warme omgeving, waarbij de factoren van het mens zijn worden aangegrepen om steeds een stapje verder te komen.
Visie
Onze kernwaarden zie en voel je terug in de manier waarop we op school met elkaar omgaan. We staan voor de brede ontwikkeling van onze kinderen: hoofd, hard en handen.
Warmte
Gepersonaliseerd leren houdt voor ons in dat we ieder kind als uniek zien en inspelen op de behoeften en persoonlijkheid van het kind. Hiermee creëren we een omgeving waarin warmte bovenaan staat. Binnen deze warme omgeving geven we kinderen de ruimte om eigen interesses en talenten te ontdekken en eigen keuzes te maken. Zowel goede als minder goede keuzes worden aangegrepen in het leerproces. Onze coaches staan naast het kind en begeleiden dit proces. Hierdoor ontwikkelen onze kinderen reflectie op het eigen gedrag en het stimuleert de autonomie.
Zorg voor elkaar
We zien De Verwondering als miniatuur samenleving; de school is een oefenplaats voor de buitenwereld. Onze stamgroepen zijn heterogeen samengesteld, we spelen met zijn allen buiten en we werken veel groepsdoorbroken. In deze situaties leren kinderen rekening te houden met elkaar, naar elkaar te luisteren, ofwel: zorg te dragen voor elkaar.
Nieuwsgierigheid
Met behulp van ons thematisch onderwijs halen we de samenleving buiten de schoolmuren naar binnen. Daarnaast trekken we er ieder thema op uit. Deze manier van werken prikkelt de nieuwsgierigheid, stimuleert betrokkenheid en het zorgt voor betekenisverlening. Het thematisch onderwijs is vakgeïntegreerd: lezen, taal, burgerschap, wereldoriëntatie en creatieve vorming maken hier onderdeel van uit. Binnen het thematisch onderwijs doen kinderen echte ervaringen op met activiteiten die ze in de maatschappij tegen kunnen komen, net als in ondernemingen die georganiseerd worden op onze school. Mede door deze thematische en ondernemingsacvtiviteiten leren onze kinderen hoe ze zich tot de samenleving kunnen verhouden, hoe ze zich erin kunnen bewegen en hoe ze eraan bij kunnen dragen.
Ambitie
De Verwondering voelt de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goed onderwijs. Hier komt ambitie van het team om de hoek kijken. Binnen ons team is sprake van een hoge mate van collective teacher efficacy. Dat betekent dat we geloven dat we samen in staat zijn om positieve resultaten met onze kinderen te behalen.